バードの影響(?)についての記事より引用↓
But I love his harmony. Byrd, Tallis and Bach — I think their harmonic changes are more emotional, and sometimes more radical than a lot of 19th-century composers.

この記事よりもう1文引用↓
Of course, with Byrd, most of it is designed for people to look upward and inward, because it’s sacred music.

自分のコメント↓
harmonic changeがemotionalだったりradicalだったりするのは、upwardやinwardへ目を向けさせる傾向から生じているのかなとは思いました。
ただ尤も自分はそれがsacred musicであった事と関係があるかどうかについては分かりませんが。 [参照]

バードの評伝風の記事より引用↓
Byrd’s music from that time is “wonderfully intimate,” Dawes said. “Four singers can sing it one-to-a-part, and it can feel so much more powerful than a Mahler symphony.”

また同様に↓
As a composer Byrd was, in essence, a miniaturist, said Peter Phillips, the founder of the early music ensemble the Tallis Scholars — “a kind of jigsaw composer” who wrote “little snippets of music that fitted together mind-bogglingly well.”

↑に対する自分のコメント。
3声でも充分力強いと思います。
音楽は濃縮(?)というか圧縮(?)されているような感じがあったと記憶しています。 [参照]

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